OCET JABŁKOWY

jaki ma wpływ na organizm?

Magdalena Suchan

Zawodowa Dietetyczka i Trenerka.

www.formanawidelcu.com

  

 Co to jest ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy powstaje w wyniku naturalnej, dwuetapowej fermentacji octowej jabłek. Używany jest od lat zarówno w kuchni, jako dodatek do sałatek, surówek, marynat do białych ryb czy drobiu, ale może też przynieść realne korzyści zdrowotne.

Oto 5 najważniejszych korzyści zdrowotnych, jakie możesz uzyskać dzięki włączeniu octu jabłkowego do codziennej diety:

1. Zawiera sporą ilość witamin i minerałów. Głównym składnikiem octu są enzymy, aminokwasy, pektyny oraz kwas kumarowy, galusowy, chlorogenowy, kawowy oraz katechiny i epikatechiny, czyli tzw. związki polifenolowe. I oczywiście kwas octowy! W occie znajdziemy też witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy i biotynę, a także witaminę C oraz minerały: magnez, wapń, żelazo, fosfor, potas, krzem, sód czy mangan.

2. Może pomóc obniżyć poziom cukru i insuliny we krwi. Wg badań ocet jabłkowy może poprawić wrażliwość na insulinę nawet o 19–34% podczas posiłku bogatego w węglowodany, a także znacznie obniżyć poziom cukru we krwi, dlatego może być pomocny jako wsparcie także u cukrzyków.

3. Może regulować lipidogram. Ocet jabłkowy może obniżać poziom cholesterolu, trójglicerydów, a także regulować ciśnienie krwi.

4. Wspomaga trawienie. Ocet jabłkowy pobudza produkcję enzymów trawiennych, regulując tym samym proces trawienia. Ocet może też pomóc podnieść poziom kwasu żołądkowego, co także wspomaga proces trawienny oraz zwiększa wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia.

5. Wspomaga odchudzania. Ocet jabłkowy może przyczyniać się do utraty nadmiernej masy ciała poprzez zwiększenie uczucia sytości, obniżenie poziomu glukozy i insuliny we krwi. Dodatkowo ocet jabłkowy zawiera tylko około trzech kilokalorii na łyżkę stołową, dlatego może być świetnym sposobem na dodanie smaku i dodatkowych wartości odchudzonym potrawom bez wpływu na kaloryczność diety.

Jak bezpiecznie spożywać ocet jabłkowy? Większość ludzi może bezpiecznie spożywać rozsądne ilości octu jabłkowego, postępując zgodnie z wytycznymi: · nigdy nie pij nierozcieńczonego octu! · stopniowo podnoś ilość wypijanego octu – zacznij od małej ilości i stopniowo zwiększaj do maksymalnie 2 łyżek stołowych (30 ml) dziennie, rozcieńczonych w wodzie, w zależności od osobistej tolerancji, · zminimalizuj kontakt zębów z kwasem octowym.

Spróbuj rozcieńczyć ocet w wodzie i pić przez szklaną słomkę, · uważaj na alergie! Alergie na ocet jabłkowy są rzadkie, ale jeśli wystąpi reakcja alergiczna, natychmiast przestań go spożywać i skontaktuj się z lekarzem. Jeśli nie tolerujesz smaku octu jabłkowego, koniecznie spróbuj skorzystać przed jego spożyciem z Mirakuliny – diametralna zmiana !

ŹRÓDŁA:

https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1271/bbb.90231 https://www.nature.com/articles/1602197/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32170375/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34187442/ https://diabetesjournals.org/care/article/27/1/281/26582/Vinegar-Improves-Insulin-Sensitivity-to-a-High

INNE WPISY:

Czy alkohol tuczy?

CZEMU WARTO JEŚĆ CYTRYNĘ?

MIRAKULINA – czym Cię zaskoczy? 8 korzyści płynących ze spożywania Cudownego owocu

GermanEnglishPoland